Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden.
Förutsättningar
Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
- Skyltar
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Attefallsåtgärder
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Eldstad
- Rivningslov eller marklov
- Förhandsbesked
- Mur och plank
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om bygglov och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas.
Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga.
Uppgifter att ha till hands
För företag
Som företag behöver du ange en kontaktperson i ditt ärende för att kunna använda e-tjänsterna efter det att du skickat in din ansökan/anmälan. Kontaktpersonen kan då logga in i e-tjänsterna med Bank-ID. Om du inte anger en kontaktperson när du skickar in din ansökan/anmälan och du önskar använda e-tjänsterna, behöver du kontakta Bygglovsenheten för att registrera kontaktperson i ditt ärende.
BankID
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom att du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan.
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Om du inte har tillgång till BankID så hittar du blanketter för ansökan här.
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd.
Information om det du vill göra
För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra, begär vi in olika uppgifter som fasadernas material och färgsättning, byggnadens mått och placering på fastigheten (tomt).
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av kommunen och ärendet blir fördelad till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende.
Skyddad identitet
Använd inte e-tjänsten om du du har skyddad identitet, vänd dig till kommunen.
Så här behandlar Svalövs kommun dina personuppgifter.
När du kontaktar oss tar vi del av dina personuppgifter.