Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Om e-leg
  • Om personuppgifter
  • Så funkar e-tjänster
  • Svalövs kommuns e-tjänster
Logga in
  • StartsidaPil
Om behandling av personuppgifter

Information om behandlingen av dina personuppgifter genom användandet av e-tjänsten

Ändamål/ syfte med hanteringen

Dina personuppgifter kommer att användas för att socialnämnden ska kunna handlägga ditt ärende.

Personuppgiftsansvarig

Socialnämnden är personuppgiftsansvarig och ansvarar därmed för behandlingen av personuppgifter enligt dataskyddslagstiftningen. Du kan kontakta personuppgiftsansvarig via kommunens växel,
0418-47 50 00.

Rättsliga grunden för personuppgiftsbehandlingen

Den rättsliga grunden för behandlingen av dina personuppgifter genom tjänsten är myndighetsutövning. Gallring av personuppgifter hanteras enligt gällande dokumenthanteringsplan.

Läs mer om hur Svalövs kommun hanterar dina personuppgifter

Orosanmälan vid misstanke om att någon far illa

Anmälan om oro för barn och vuxna

Vem som helst kan kontakta socialtjänsten om man är orolig för en person. Att anmäla sin oro för ett barn eller en vuxen som du misstänker far illa på olika sätt är att bry sig om, och att uppmärksamma socialtjänsten om att någon kan behöva hjälp. Du behöver inte vara säker på att personen far illa, det räcker att du misstänker att det är så. Socialtjänsten gör en egen bedömning utifrån din berättelse.

Man kan ha många tankar inför att göra en anmälan och socialtjänstens mottagning finns därför också till för att kunna ge råd och stöd via telefon.

Om du inte vill göra en anmälan men ringa oss för stöd och råd ska du inte namnge barnet eller den vuxne. Vi kan inte heller göra något om vi inte vet vilken person anmälan gäller. Tänk på att inte presentera dig med namn om du vill vara anonym.

En del yrken är skyldiga att anmäla oro för barn

Vissa personer som i sin yrkesroll misstänker eller får reda på att ett barn far illa är skyldiga att genast anmäla till socialtjänsten. Detta kallas anmälningsplikt och gäller för de som till exempel arbetar på en myndighet där verksamheten rör barn och unga, hälso – och sjukvård, socialtjänst, kriminalvård eller skola. Då kan du heller inte vara anonym.

Tankar inför en anmälan

Man kan ha många tankar inför att göra en anmälan. Därför kan du alltid också ringa socialtjänstens mottagning som är vägen in för alla frågor om hjälp.

Om du inte vill att samtalet ska hanteras som en anmälan så är det viktigt att du tänker på att inte namnge barnet eller den det rör. Det är också viktigt att du vet att vi bara kan agera i det fall vi vet vem din oro gäller.

Om du vill göra en anonym anmälan lämnar du fälten för kontaktuppgifter tomma, eller kontaktar socialtjänstens mottagning per telefon - som anonym anmälare ska du inte heller presentera dig med vem du är när du ringer.

Vad händer med din anmälan?

De uppgifter du har lämnat gällande oro för barn ligger som grund för ett samtal med vårdnadshavaren och om möjligt barnet. Socialförvaltningen gör en samlad bedömning på de uppgifter man fått, värderar om det finns risker för barnet och gör alltid en bedömning kring om det finns tillräckligt med skydd för barnet.

Under bedömningsperioden får socialförvaltningen inte kontakta andra än den som har anmält eller de som anmälan avser. Behöver man ta fler kontakter för att ta reda på hur barnet har det, så inleder man en utredning.

Vid oro för en vuxen, tas en kontakt med den vuxne som oron gäller. En vuxen kan själv bestämma om den vill ta emot stöd eller inte. I särskilda fall kan en utredning inledas mot den vuxnes vilja. Även här gör Socialförvaltning en samlad bedömning på de uppgifter som kommit in.

Det som är viktigt att du beskriver i en anmälan, är främst den vuxnes personuppgifter (namn och/eller personnummer) samt anledningen till varför du har en oro. Uppge gärna kontaktuppgifter, såsom telefonnummer eller adress, så att Socialförvaltningen enkelt kan nå personen. Finns det barn hos den du har oro för, är det viktigt att det framgår av anmälan så att Socialförvaltningen kan göra en bedömning även kring hur barnet har det.

Socialtjänsten i Svalövs kommun läser och handlägger regelbundet alla inkommande ärenden under arbetstid.

Våra arbetstider är måndag till fredag kl. 08:00-16:30.

Mottagningstelefon 0418-47 50 63
Mottagningstelefonen är till för ärenden gällande barn & unga samt familj. Andra ärenden hänvisas till respektive enhet.
Måndag, tisdag, torsdag, fredag: 10:00 - 11:30
onsdag: 13:00 - 14:30

Sociala jouren i Helsingborg 042-10 68 69
När socialkontoret är stängt och du behöver hjälp med akuta sociala frågor kan du vända dig till socialjouren. Socialjouren ger dig akut hjälp på kvällar, nätter och helger. De arbetar både via telefon och ute på fältet genom hembesök. Det kan handla om våld, missbruk och övergrepp eller om du misstänker att någon far illa.

Nästa

Kontakta oss

Svalövs kommun 268 80 Svalöv
Tel: 0418-47 50 00
E-post: info@svalov.se

Besök oss

Kommunhuset
Herrevadsgatan 10
268 80 Svalöv
Öppettider: måndag – fredag kl. 8.00-16.30

Snabblänkar

  • Om e-leg
  • Om personuppgifter
  • Så funkar e-tjänster
  • Svalövs kommuns e-tjänster
  • Svalöv